SZÁZADOS SÍRKÖVEK A DOMBOLDALON

Zsidó temető MádZsidó temető Mád a térképen

Kihagyhatatlan 2023. októberben, a párjával járt ittÉrtékelt: 2024. január 24.
A falu északi határában, a Magyar utca végén található zsidó temető a Hegyalja legnagyobb zsidótemetője, amely szintén fontos helytörténeti emlékhely. A kőkerítéssel körbevett, gondozott temetőben 2-300 éves sírkövek is fellelhetők. Itt találhatók a hitközség neves rabbijainak sírjai, ezért is látogatják sokan külföldről is ezt a temetőt. Ennyit sikerül nagyjából megtudni a netes ismertetőkből. Sajnos többet a helyszínen sem tudtunk meg, mert a látogatókat fogadni hivatott temetői épület zárva volt, senkitől nem kérdezhettünk semmit. Szerencsére egy kiskaput nyitva találtunk, így a kellemes időben, a bágyadt őszi napfényben sétálgathattunk, nézegethettük a történelmi korú sírköveket.
Pedig jó lett volna hozzáértő, a zsidó temetkezési szokásokban jártas vezetőt kapnunk, mert a zsidó temetkezési módot, temetési szertartást egy egész, több elemében régóta változatlan szabályrendszer foglalja keretbe, írja elő a vallási rítusokat.
Amit Mádon is láttunk: a zsidó temetőt a település szélén helyezték el, és itt ez nem is változott, mert nem nőtte körül a falu terjeszkedése, és megmaradt a szintén kötelező jelleggel épített, a temetőt körbevevő falszerű kerítés is.
Számunkra leginkább a sírkövek felső részén látható különböző szimbólumok voltak érdekesek, hiszen - azok egy része legalábbis - könnyebben értelmezhető nekünk, mint a héber nyelvű feliratok. Egyértelműen az elhunyt zsidó származására utal a Dávid-csillag és a menóra. Meglepő volt viszont, hogy itt is láttunk a keresztény temetőkből ismerős szomorúfűz-ábrázolásokat. Utólagos olvasmányaimból tudtam meg, hogy a fűzfák elsősorban női sírokon láthatók, ugyanúgy, mint a galambok, a jóság és a szépség megtestesítői.
A kancsómotívumot is több sírkövön láttunk, ez amint ugyancsak olvasom - Lévi törzsének leszármazottját jelöli, míg az áldást osztó kezek (kis- és gyűrűsujjak, középső és mutatóujjak összezárva, a gyűrűsujjak pedig összeérnek) a kohanita, vagyis papi származást.
A zsidó temetőkben nem visznek virágot a sírokra, köveket, kavicsokat helyeznek el. Itt viszont alig láttunk ilyeneket, amiből arra következtettünk, hogy a régi sírokban nyugvóknak nincs élő leszármazottjuk, többségük odaveszett a vészkorszakban.
Zsidó temető Mád - EgyébZsidó temető Mád - EgyébZsidó temető Mád - EgyébZsidó temető Mád - EgyébZsidó temető Mád - EgyébZsidó temető Mád - EgyébZsidó temető Mád - EgyébZsidó temető Mád - EgyébZsidó temető Mád - EgyébZsidó temető Mád - EgyébZsidó temető Mád - EgyébZsidó temető Mád - Egyéb
Geréby Kúria Lajosmizse - Napi árak
2025.07.31-ig
Geréby Kúria Lajosmizse
Hotel Imperial Gyógyszálló Kiskőrös - Kikapcsolódás Kiskőrösön korlátlan gyógyfürdőzéssel, félpanziós ellátással
Kikapcsolódás Kiskőrösön korlátlan gyógyfürdőzéssel, félpanziós ellátással