SZERÉNYEN, DE SZERETETTEL ÉS TISZTELETTEL

Kossuth Emlékház MonokKossuth Emlékház Monok a térképen

Érdekes 2023. októberben, a párjával járt ittÉrtékelt: 2024. január 26.
A Tokaji zárt borvidék 27 települést foglal magában, közöttük a terület nyugati szélén elhelyezkedő Monok községet is. A település tehát a Tokaj-hegyaljai Történelmi Borvidék és a Világörökség részét képezi, mégis, ahogy közeledtünk hozzá, az út mentén már szinte több volt a kukoricaföld, mint a szőlőültetvény.
Így nem csoda, hogy Monok elsősorban neves szülöttjéről, Kossuth Lajosról ismeretes, nem a boráról. Tokaj-vidéki kirándulásunkon ezért nem is hagyhattuk ki, hogy megnézzük a történelmi emlékhelynek minősített Kossuth-Emlékházat. Megtalálni nem nehéz a falu legismertebb épületét, csak éppen a kiállítás megtekintése bizonyult számunkra problémásnak. Bementünk az udvarra, kerestünk egy bejáratot pénztárral, eligazítással, de semmi ilyet nem találtunk. A leginkább hivatalos bejáratnak tűnő ajtó szigorúan zárva volt, ott nem boldogultunk. Aztán a ház belső toldalékszárnyán próbálkozásukra kinyílt egy ajtó, de hogy a mögötte talált bemutató helyiségek minek is minősülnek, azt nem tudtuk kitalálni. Volt ott mindenféle összevissza: Kossuth-képek és -bankók, falusi népi és papi öltözetek, miegyebek. Találgattuk, hová is kerültünk, mert ez mégsem lehet a Kossuth-Emlékmúzeum. Mint kiderült, ez a helyben gyűjtött egyházi és néprajzi értékek bemutatója és egyfajta Kossuth-kultuszmúzeum. Legyen...
Csalódottan mentünk ki az utcára, ahol helybeli asszonyok beszélgettek, tőlük érdeklődtünk, hogy akkor ezt így itt most hogy. Egyikük azon nyomban segítségünkre sietett, bejött velünk az udvarba, és ott leghátul meglelte a múzeumi tárlatvezetőt, aki végre kinyitotta nekünk az igazi Kossuth-Emlékmúzeumot, és szakértően tájékoztatott is bennünket a látottakról.
Kossuth Lajos Monokon született 1802. szeptember 19-én, de életéből csak nagyon rövid időszakot, mindössze pár hónapot töltött itt, hiszen a család már 1803 tavaszán Olaszliszkára, majd 1808-ban Sátoraljaújhelybe költözött. Tanulmányait Sátoraljaújhelyen, Eperjesen, a jogot Sárospatakon végezte. Ügyvédi oklevele megszerzése után 1824-ben Sátoraljaújhelyen indult hivatali és közéleti pályája. Érthető hát, hogy Kossuth igazán Újhelyhez kötődött.
Az emlékházban a ma látható kiállítás 1994-ben, Kossuth Lajos halálának századik évfordulóján nyílt meg. A bemutatott tárgyakat a megszűnt Parlamenti Múzeum relikviáiból, a Hadtörténeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Múzeum és a ceglédi Kossuth Múzeum gyűjteményéből hozták ide. Értékes, érdekes, szép tárgyakat láttunk az emlékházban, tisztelet- és szeretetteljes gondozás nyomát tapasztaltuk, mégis valahogy kicsit szegényesnek találtuk a bemutatót. De aki érdeklődése folytán több időt tud itt tölteni, és alaposan tanulmányozza az emléktárgyakat, az sokat megtudhat történelmünk e jeles alakjának életéről.
Kossuth Emlékház Monok - EgyébKossuth Emlékház Monok - EgyébKossuth Emlékház Monok - EgyébKossuth Emlékház Monok - EgyébKossuth Emlékház Monok - EgyébKossuth Emlékház Monok - EgyébKossuth Emlékház Monok - EgyébKossuth Emlékház Monok - EgyébKossuth Emlékház Monok - EgyébKossuth Emlékház Monok - EgyébKossuth Emlékház Monok - EgyébKossuth Emlékház Monok - EgyébKossuth Emlékház Monok - Egyéb