Élmények első kézbőlOlvass, írj véleményeket éttermekről, szállásokról programokról!

53. alkalommal is Kékszalag!

Aki már hallott a Balatonról, annak biztosan ismerősen cseng a Kékszalag elnevezés. Ha mégsem, akkor röviden összefoglaljuk: ez egy évente megrendezésre kerülő sportesemény, ahol a tavat egy vitorlással kell megkerülni.

 

53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2021.

Egy egyszerű definíciónál persze sokkal több a Kékszalag, ami idén már 53. alkalommal várja a hajózás szerelmeseit, és ami mostanra Európa legnagyobb presztízsű, legrégibb, leghosszabb távú és egyben a legtöbb indulót regisztráló tókerülő megmérettetése vitorlás hajók számára. A verseny hagyományosan Balatonfüredről indul, és Balatonkenese, Siófok, majd Keszthely érintésével visszaérkezik a kiindulási helyre. Ez légvonalban 155 km-t jelent, aminek teljesítésére 48 óra áll rendelkezésre. A verseny minden évben azon a júliusi napon indul, ami a legközelebb van a teliholdhoz, ezzel is segítve az éjszakai tájékozódást.

Tipp! Ha szeretnétek élőben is látni a versenyt és a hajókat, töltsetek el néhány napot a Balatonon. Nézzétek meg a szállásajánlatokat Balatonfüreden, Balatonkenesén, Siófokon és Keszthelyen.
Ha pedig egy egynapos kiruccanást terveztek, de ennétek-innátok valamit, segítünk választani a balatonfüredi-, balatonkenesei-, siófoki és keszthelyi jobbnál jobb éttermek közül.

Németh István Nemere II. nevű hajójával felállított rekordját 57 évig, egészen 2012-ig senkinek sem sikerült megdöntenie.Németh István Nemere II. nevű hajójával felállított rekordját 57 évig, egészen 2012-ig senkinek sem sikerült megdöntenie.

 

Az 1934-es első alkalom óta rengeteg idő eltelt, úgyhogy nézzünk is meg néhány izgalmasabb megállót a Kékszalag történetéből!

1933-ban megalakult a Hungária Yacht Club, melynek vezetői szerettek volna egy megállás nélküli versenyt rendezni a Balatonon, ahol a leggyorsabb hajó győz. A terveket tettek követték, és a következő évben elrajtolt a Kékszalag 21 hajóval, amiből 19 célba is ért. Onnantól kezdve minden páratlan évben, azaz kétévente megrendezésre került az esemény (a második világháborúnál volt egy kis csúszás, és öt év kimaradt), majd 2001 óta már minden évben elrajtol a verseny.
A második világháború alatt, 1942-ben is volt futam, kivételesen augusztusi indulással. Ahogy két évvel korábban, úgy akkor is az a Gordon Evelin ért először célba, aki a világon első nőként nyert tókerülő vitorlásversenyt.

A 9. Kékszalagon, 1953-ban olyan gyenge szél fújt, hogy a szombat reggeli indulás ellenére vasárnap hajnalra még mindig csak Balatongyöröknél tartott a mezőny eleje.

 

A szinte megdönthetetlen rekord

Két évvel később Németh István Nemere II. nevű hajójával olyan rekordot állított fel, amit 57 évig, egészen 2012-ig senkinek sem sikerült megdöntenie. A verseny egyre népszerűbb lett az idő előrehaladtával, a 27. Kékszalagon már 174 vitorlás vett részt, egyikük fedélzetén Bujtor Istvánnal, aki jól ismert filmjei mellett Bud Spencer szinkronhangja is volt.

Az 1. verseny 21 vitorlással indult el, míg az 50. futamon már 682 hajó versenyzett egymással.Az 1. verseny 21 vitorlással indult el, míg az 50. futamon már 682 hajó versenyzett egymással.

 

Klasszikus vs modern

2001-ben, a 33. alkalommal megrendezett verseny leginkább a botrányairól maradt emlékezetes. A rekordtartó Nemere II. hat másik hajóval egyetemben a rajt után visszafordult, néhányan pedig egyenesen szembe mentek a meghatározott iránnyal, így tiltakozva a trapézos hajók indulása ellen. Ennek hatására a Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége úgy döntött, hogy a legmodernebb keretes-trapézos hajók csak a páros években indulhatnak, míg a páratlan évek megmaradnak a klasszikus módon megvitorlázható hajóknak.

 

Napjainkig

A 44. Kékszalagon, 2012-ben sikerült megdönteni a Nemere II. rekordját, 6 percet lefaragva a korábbi csúcsból. Két évvel később már eltörölték a korábban hozott szabályt, és együtt versenyezhettek a modern és a klasszikus vitorlások, ami azt is magával hozta, hogy a versenyzők ötöde nem volt elég felkészült. Ugyanakkor 7 óra 13 perc 57 másodperccel új rekord is született, amit egy kétárbócos, magyar fejlesztésű hajóval értek el.
2017-ben már 526 vitorlás indult a versenyen, ami elképesztő szám a kezdeti 21-hez képest, de egy évvel később, a jubileumi 50. alkalommal már 682 hajó nevezett, amiből 545 ért célba.


Idén július 22-én, reggel 9-kor indul a nagy múltú verseny, és izgatottan várjuk, hogy vajon lesz-e újabb rekorddöntés a Balatonon.