Élmények első kézbőlGasztronómia, utazás, programok... Engedd, hogy inspiráljunk!

Július közepéig látogatható a Csontváry Emlékkiállítás a budapesti Szépművészeti Múzeumban

Csontváry Kosztka Tivadar (1853–1919) születésének 170. évfordulóját közös kiállítással ünnepli a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria és a pécsi Janus Pannonius Múzeum. A festőgéniusz életművének legjelentősebb műveit őrző két közgyűjtemény anyagából összeállított tárlat a Szépművészeti Múzeumban július 16-ig csodálható meg, majd a kiállítás augusztusban Pécsre költözik és az idén ötvenéves Csontváry Múzeumban lesz látható.

 

A negyvenöt művet felvonultató kiállítás tisztelgés a magyar festészettörténet egyik legeredetibb és legismertebb alkotója előtt. A Szépművészeti Múzeumban utoljára hatvan évvel ezelőtt, 1963-ban nyílt kiállítás Csontváry műveiből, Pécsett pedig a Csontváry Múzeumban látható alkotások első alkalommal egészülnek ki a fővárosi gyűjteményben őrzött művekkel. A két intézmény egyesített gyűjteményének köszönhetően a kiállításon együtt látható Csontváry híres Önarcképe és Magányos cédrusa, a nagy méretű Taorminai görög színház romjai és a Nagy Tarpatak a Tátrában című festménye, valamint a Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban és a Jajcei vízesés című alkotásai is. 

A Szépművészeti Múzeumban nyíló kiállításon a két intézmény anyagát néhány magángyűjteményben lévő festmény is gazdagítja. Az Áldozati kő Baalbekben, valamint a Naplemente a Nápolyi-öbölben című művekkel utoljára 1994-ben, a Magyar Nemzeti Galéria Csontváry-kiállításán találkozhatott a nagyközönség.

Csontváry Kosztka Tivadar: A taorminai görög színház romjai, 1904–1905 (olaj, vászon, 302 × 570 cm) - Fotó: Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti GalériaCsontváry Kosztka Tivadar: A taorminai görög színház romjai, 1904–1905 (olaj, vászon, 302 × 570 cm) - Fotó: Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria

 

A kiállítás végigkíséri a művész másfél évtizedes festői pályáját.

A negyvenöt művet – köztük a csaknem harminc négyzetméteres Baalbeket és a többi óriásfestményt – felvonultató kiállítás teljes képet nyújt Csontváry fő témáiról, motívumairól és életéről. Első olajfestményével, az 1893-as Pillangókkal indul a kiállítás, az „iskola előtti tanulmányokként” ismert madárképek aprólékos megfestése és eleven színessége már a pályakezdő festő-patikus technikai jártasságát érzékeltetik.
Csontváry művészi pályafutásának fontos fordulópontját a Hollósy Simon müncheni iskolájában 1894-ben eltöltött féléves időszak jelentette. Müncheni tanulmányait érzékeny modellrajzok dokumentálják, amelyek külön szekciót képeznek a kiállításon. Wirthmüller Mihályt ábrázoló profilképe már meglepően kiforrott, eredeti alkotás, amelyen nyoma sincs a művésznövendékek útkereső próbálkozásainak.  A kiállításon helyet kapott Csontváry első figurális festménye, az 1894-es Almát hámozó öregasszony című alkotása is.

Csontváry Kosztka Tivadar: Pillangók (Első olajfestményem),1893 (olaj, fa, 32,5 × 48 cm) Budapest - Fotó: Szépművészeti Múzeum –Magyar Nemzeti GalériaCsontváry Kosztka Tivadar: Pillangók (Első olajfestményem),1893 (olaj, fa, 32,5 × 48 cm) Budapest - Fotó: Szépművészeti Múzeum –Magyar Nemzeti Galéria

 

Csontváry művészetről vallott nézeteinek az egyik legfontosabb gondolata az „élő természet” problémája

Önéletrajzából tudjuk, hogy gyermekkorát a természettel szoros közelségben élte és meg akarta érteni a természeti jelenségeket. A „soha nem látott tájakkal” ébren tartott álmok, s „az éghez irányított” valóság – ez művészetének egyik kulcsa. Az élő természet más és más formában ugyan, de megtalálható valamennyi képén. A furcsán gyűrődő sziklaalakzatokban, a felhők szárnyas formáiban, a vízesések állatformákra emlékeztető víznyalábjaiban, a dombok, hegyoldalak mozaikszerűen összepréselt színfoltjaiban, a merészen rövidülő terekben, a szokatlanul görbült, de mégis új dimenziók felé utat nyitó személyes, egyéni perspektívában.

Csontváry Kosztka Tivadar: Baalbek, A Naptemplom Baalbekben, 1906 (olaj, vászon, 386 × 716 cm) - Budapest, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti GalériaCsontváry Kosztka Tivadar: Baalbek, A Naptemplom Baalbekben, 1906 (olaj, vászon, 386 × 716 cm) - Budapest, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria

 

Csontváryt elbűvölte az idő- és térbeli dimenziók nagysága

Az ezeréves cédrusok, a kolosszális méretek, a hegyek, a vízesések. Mérhetetlen tudásvágy munkált benne: mindent látni, mindent érteni akart, ami elé tárult. A Magas-Tátra fiatal korától rabul ejtette, hosszú ideig dédelgette magában a nagy Tátra-kép tervét. Utazásait a „nagy motívum” keresése ösztönözte. Amikor először járt Taorminában, rögtön nekifogott, hogy a görög színház romjait megörökítse, és ezzel gyakorlatot szerezzen a Magas-Tátra megfestéséhez. Taorminából a Tátrába, a Tátrából Taorminába vándorolt, hogy az áhított nagy kompozícióit végre megvalósítsa. A kiállításon látható grandiózus Nagy Tarpatak a Tátrában és A taorminai görög színház romjai csaknem egy időben készültek. 1904–1905 során sikerült végső, monumentális formába öntenie mindkét nagy motívumát: a Tarpatak völgyét a Magas-Tátrában és a taorminai görög színház romjait.

Csontváry Kosztka Tivadar: A Nagy Tarpatak a Tátrában 1904–1905 (olaj, vászon, 236 × 520 cm) - Fotó: Szépművészeti Múzeum –Magyar Nemzeti GalériaCsontváry Kosztka Tivadar: A Nagy Tarpatak a Tátrában 1904–1905 (olaj, vászon, 236 × 520 cm) - Fotó: Szépművészeti Múzeum –Magyar Nemzeti Galéria

 

Festményei végigvezetnek világ körüli útján

A Jajcei vízesés Bosznia-Hercegovinába, A Panaszfal bejáratánál Jeruzsálemben a Szentföldre, a legnagyobb méretű festménye, a Balbeek Libanonba, ahol a Magányos cédrus és a Zarándoklása cédrusokhoz című alkotásai is készültek. Az 1909-es, utolsó festményét, a Tengerparti sétalovaglást, Nápoly környékén festette.
Az elmúlt évtizedekben számos monográfia és képértelmező tanulmány gazdagította ismereteinket a legendás festőről. Akár józan rációval, akár a Csontváry-kultusz táplálta szenvedéllyel közeledünk műveihez, a végén mindig oda jutunk, hogy Csontváry festészete páratlan jelenség a magyar művészet történetében. Bárhogy értelmezzük is művészetét, bizonyos, hogy ő a legeredetibb magyar festő. Művészete stílusoktól, iskoláktól független maradt, különös élettörténete, látomásos elhívatása, életművének csodával határos megmaradása – mind a személye körüli mítoszteremtésnek szolgáltak alapul. Csontváry a századforduló gyermeke volt, akinek életművében sajátos módon egyesült a romantika univerzális individualizmusa a modernizmus kollektív eszményeket kereső útjaival.

Csontváry Kosztka Tivadar: Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban, 1907 (olaj, vászon, 200 × 192 cm) - Fotó: Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti GalériaCsontváry Kosztka Tivadar: Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban, 1907 (olaj, vászon, 200 × 192 cm) - Fotó: Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria

 

A Csontváry-kiállítással párhuzamosan a Magyar Nemzeti Galériában augusztus végéig Gulácsy Lajos életművét bemutató tárlat látható

Gulácsy Lajos és Csontváry Kosztka Tivadar látomásos művészetének különös rokonságára számos értékelés és művészettörténeti írás hívta fel a figyelmet az elmúlt évtizedek során. E két különleges, a kortárs művészeti tendenciákba besorolhatatlan életmű közös bemutatásának szándéka és terve már száz éve felmerült a szakmai körökben, de csak most nyílt lehetőség arra, hogy a 20. század eleji magyar művészet e két különös, látomásos alkotójának rendhagyó életművét végre egy időben láthassa a nagyközönség.

Amíg a pécsi múzeumból érkezett Csontváry-művek a fővárosban vendégeskednek, a két intézmény együttműködésének köszönhetően a Janus Pannonius Múzeumban egy Toulouse-Lautrec alkotásaiból válogatott kiállítást láthat a pécsi közönség. A Szépművészeti Múzeum gyűjteményében őrzött gazdag anyagból a fővárosban 2014-ben, a mester születésének 150. évfordulóján nyílt tárlat, amelynek több mint százezer látogatója volt, s a közelmúltban nagy sikerrel mutatkozott be ez a különleges kollekció Rómában és Pekingben is.

A budapesti és pécsi közös kiállítási projektek befejeztével a pécsi Csontváry Múzeum megszépülve, ismét a korábbi Csontváry-anyaggal várja látogatóit.

A kiállítás kurátora Gergely Mariann, a Magyar Nemzeti Galéria-Szépművészeti Múzeum művészettörténésze.

 

 

Érdekes volt ez a cikk? Ha igen, iratkozz fel, hogy ne maradj le a többiről se!
További cikkek
A balatonrendesi összekötő szakasz elkészültével immár teljes szakaszon használható a Balatoni Bringakör.
„Bor, mámor, Provence” – pontosabban Eger, Tokaj vagy Villány vár, ha ellátogatunk az ország valamelyik neves borvidékére. Felsorolni is nehéz, hány szálláshely áll a bor kedvelőinek rendelkezésre, így most a teljesség igénye nélkül összegyűjtöttünk nyolcat, ahol felhőtlenül élvezhetjük a kóstolással egybekötött pihenést.
Előző
Következő
Kapcsolódó
Ajánlott cikkek
Különleges budapesti tematikus vendéglátóhelyek: Harry Potter varázsvilágától a dzsungel mélyéig
2022.03.17 | 7 perc | Gasztronómia
Legyetek megrögzött Harry Potter-rajongók, utazásra ácsingózó kalandorok vagy vérbeli Amerika-fanok, a következő úti tippjeinknek ti sem tudtok majd ellenállni! Ezúttal ugyanis Budapest legkülönlegesebb tematikus éttermeit és kávézóit gyűjtöttük csokorba.
A 10 legkülönlegesebb tematikus szálloda Magyarországon, ha egyedi élményre vágytok
2022.03.07 | 8 perc | Szállások | Hová utazzak?
Egy minden igényt kielégítő hotelben találunk kényelmes szobákat, finom ételekkel és italokkal csábító éttermet, esetleg medencékkel és szaunákkal felszerelt wellnessrészleget. Ha pedig ennél is többre vágyunk, akkor irány az ország egyik különleges tematikus szállodája. Középkor, tudomány, romantika, keleti hangulat, vagy egy csipet Afrika - bármelyik témát is érzitek magatokhoz a legközelebb, ebben a cikkben biztos megtaláljátok a hozzá tartozó szállást.
5 ázsiai étterem, melyek Budapesten hozzák el nektek a Távol-Kelet ízeit
2024.02.01 | 6 perc | Gasztronómia
Aki már járt Ázsiában és magával ragadta a kontinens elképesztő szépsége, az emberek kedvessége, és az országok végtelen kulináris lehetőségei, az örökké a visszatérését tervezi. Viszont addig is – amíg nincs kezünkben a repülőjegyünk – mutatunk 5 olyan budapesti éttermet, ahol mindenkit elcsábít a keleti gasztronómia.
Top 10 olasz étterem Budapesten
2021.12.18 | 7 perc | Gasztronómia
Ha vérbeli olasz ízekre vágyunk, nem kell Rómáig vagy Nápolyig utaznunk ahhoz, hogy belekóstoljunk a dolce vita ízeibe, elég csak Budapest kedvelt, autentikus olasz éttermeimnek egyikébe ellátogatnunk. Mutatjuk is a kedvenc 10 olasz éttermünket!
„Tüskevári Tündérkert” és Rákóczi pihenőhelye – sziget-túrák tavaszra
Ismered Magyarország legszebb szigeteit? Tudod, hová indulj, ha természetközeli, vízparti sétára vágysz? Kerekedj fel velünk, mert különleges sziget-túránkon a „tüskevári Tündérkertet” és Rákóczi pihenőhelyét is útba ejtjük!