Hanukarácsony táján - a zsidó vallás építészeti emlékei hazánkban

2022.12.13 | 5 perc

Az utóbbi években egyre többször fordult elő, hogy néhány helyen különböző vallások, felekezetek együtt ünnepeltek és nem egyszer használták a Hanukarácsony kifejezést is. Valóban, minden év decemberében közelebb kerül egymáshoz a két ünnep és egyre többen emlegetik zsidó-keresztény világnézetünk fogalmát, gyökereinket együtt. De hol is találkozhatunk sétáink, kirándulásaink során a zsidó vallás építészeti emlékeivel?

A zsidó vallás emlékei Budapesten

Európa legnagyobb, talán legszebb zsinagógája a Budapesten található Dohány utcai Zsinagóga. Lenyűgöző látvány minden napszakban és évszakban, és belül is csak ámulhatunk az égbetörő oszlopok láttán, melyek a karzatokat tartják. Az épületkomplexum magába foglalja a Magyar Zsidó Múzeumot  is, az udvarán pedig az Emanuel Emlékparban eshetünk kicsit gondolkodóba.

A zsidó vallás építészeti emlékei hazánkban - Dohány utcai Zsinagóga (Budapest)A zsidó vallás építészeti emlékei hazánkban - Dohány utcai Zsinagóga (Budapest)

Nem nagyon lehetne sorrendbe állítani, de van Budapesten egy úgynevezett "zsinagóga-háromszög", ami három különböző nézetű zsidó csoportot is jelöl egyben. Az ortodox zsidók a Kazinczy utcai Zsinagógához kötődtek, a hatalmas épület kóser mészárszéknek, a Hanna nevű kóser étteremnek és a jelenleg működő egyetlen mikvének, azaz rituális fürdőnek is helyet adott. Belülről megkapóan szép az imaház és látogatható.

A harmadik pontja a képzeletbeli háromszögnek a Rumbach zsinagóga, amit nemrégen hoztak rendbe, így élmény belülről is megtekinteni.

Szállásajánlatok Budapesten>>

A zsidó vallás építészeti emlékei hazánkban - Rumbach zsinagóga (Budapest)/ Fotó: ittjartam.huA zsidó vallás építészeti emlékei hazánkban - Rumbach zsinagóga (Budapest)/ Fotó: ittjartam.hu

A vidék

Persze nem csak Budapesten találhatók meg a keleties motívumokat őrző zsidó szentélyek, hanem vidéken is csodálatos épületekbe látogathatunk. Említsük meg a Szegeden található Új zsinagógát, ami olyan monumentális, hogy felveszi a versenyt bámely más hasonló intézménnyel. Szombathelyen is találunk zsinagógát, ami már nem az eredeti célját szolgálja, hangversenyterem lett az idők során, de egyedi varázsát ma is őrzi a fantasztikus épület. A mádi zsinagóga ezzel ellentétben kívülről talán nem annyira díszített, mint más társai, de belül meseszép látvány tárul a látogató elé. A szomszédos rabbiházban dolgozók szívesen meg is mutatják.

A zsidó vallás építészeti emlékei hazánkban - Szombathelyi zsinagóga/ Fotó: ittjartam.huA zsidó vallás építészeti emlékei hazánkban - Szombathelyi zsinagóga/ Fotó: ittjartam.hu

Más érdekességek is akadnak, esetleg tippek a túrázáshoz. A kővágóőrsi zsinagóga néhány éve még egy sűrű gazzal benőtt romhalmaz volt, azonban mára már lelkes fiatalok évről évre csinosítják és egyre több vonzó program akad, amiért érdemes odalátogatni. Nyáron például szabadtéri koncertek látogatói töltötték meg zsúfolásig a kertet. Sopronban felfedezhetünk egy megdöbbentően régi, de mégis látványos ó-zsinagógát, amit gyakorlatilag a lakóházak alól ástak ki és tettek látogathatóvá, érdemes megnézni minden arra utazónak. Szolnokon a város galériája van most a zsinagóga épületében, Kecskeméten pedig a Tudományok Háza. Csupa izgalmas és érdekes úticél azoknak, akik többet szeretnének látni a világból.

Reméljük, hogy hasznos tippeket adhattunk a téli napokra is!

A zsidó vallás építészeti emlékei hazánkban - Tudomány és Művészetek Háza, kecskeméti zsinagógaA zsidó vallás építészeti emlékei hazánkban - Tudomány és Művészetek Háza, kecskeméti zsinagóga

Boldog Hanukát, a fény ünnepét, és boldog karácsonyt, azaz Hanukarácsonyt mindenkinek!

Szerző: az ittjartam.hu Gyémántfokozatú top értékelője, Ugor

Ne menj sehova! A cikk az ajánló után folytatódik.
Emlékezzünk a legnagyobbakra - irodalmi kirándulások
Az országot járva érdemes megemlékezni a magyar irodalom nagyjairól, és tiszteletünket tenni az emlékükre létrehozott helyeknél és szobroknál. De hol találod Kölcsey, Jókai, Babits, Ady, Berzsenyi, Krúdy és József Attila emlékhelyeit? Máris eláruljuk.
Érdekes volt ez a cikk? Ha igen, iratkozz fel, hogy ne maradj le a többiről se!
További cikkek
Fedezd fel az ország legszebb településeit! Még a határt sem kell átlépnünk ahhoz, hogy varázslatos kirándulóhelyeket találjunk, mert Magyarország legszebb falvaival úton-útfélen találkozhatunk. Ezek a bájos települések önmagukban is csodálatosak, de ezen kívül mesés programokat és látnivalókat is rejtenek. Gyertek velünk a Bakony lankáira, egy vadregényes völgykatlanba, különleges várakba és a Gerecse hangulatos lombkorona sétányára!
December 12-én a Zemplénbe is megérkezett az első hó, így a sátoraljaújhelyi Zemplén Kalandpark gőzerővel fogott neki a 1. számú sípálya előkészítésének!
Előző
Következő
Kapcsolódó
Ajánlott cikkek
Különleges budapesti tematikus vendéglátóhelyek: Harry Potter varázsvilágától a dzsungel mélyéig
2022.03.17 | 7 perc | Gasztronómia
Legyetek megrögzött Harry Potter-rajongók, utazásra ácsingózó kalandorok vagy vérbeli Amerika-fanok, a következő úti tippjeinknek ti sem tudtok majd ellenállni! Ezúttal ugyanis Budapest legkülönlegesebb tematikus éttermeit és kávézóit gyűjtöttük csokorba.
Mozdulj ki a fővárosból! – 10 lenyűgöző látnivaló és kirándulóhely Budapest környékén
Fővárosunk vitán felül egyedülálló, azonban ha már felfedeztük Budapest csodáit érdemes, akkor egy kicsit távolabb is merészkednünk a városi forgatagtól. Lélegzetelállító kirándulóutak, kastélyok és múzeumok várnak, ha autóba vagy vonatra pattanva a városon túli régiókat is jobban megismernénk.
A 10 legkülönlegesebb tematikus szálloda Magyarországon, ha egyedi élményre vágytok
2022.03.07 | 8 perc | Szállások | Hová utazzak?
Egy minden igényt kielégítő hotelben találunk kényelmes szobákat, finom ételekkel és italokkal csábító éttermet, esetleg medencékkel és szaunákkal felszerelt wellnessrészleget. Ha pedig ennél is többre vágyunk, akkor irány az ország egyik különleges tematikus szállodája. Középkor, tudomány, romantika, keleti hangulat, vagy egy csipet Afrika - bármelyik témát is érzitek magatokhoz a legközelebb, ebben a cikkben biztos megtaláljátok a hozzá tartozó szállást.
5 ázsiai étterem, melyek Budapesten hozzák el nektek a Távol-Kelet ízeit
2024.02.01 | 6 perc | Gasztronómia
Aki már járt Ázsiában és magával ragadta a kontinens elképesztő szépsége, az emberek kedvessége, és az országok végtelen kulináris lehetőségei, az örökké a visszatérését tervezi. Viszont addig is – amíg nincs kezünkben a repülőjegyünk – mutatunk 5 olyan budapesti éttermet, ahol mindenkit elcsábít a keleti gasztronómia.
Kicsiben a világ – miniatűr kiállítások
Amilyen kicsik, annyira érdekesek ezek a kiállítások, mert itt a szemünk előtt elevenednek meg gépek, városok, mozdonyok, falvak vagy éppen könyvek. A miniatűr kiállítások különlegessége, hogy méretarányosan, kicsinyített formában gyönyörködhetünk bennük. Mutatunk néhány mini kiállítást, amit érdemes megtekintenetek.